Розвал-сходження, що це та навіщо це потрібно

Як часто робити

Зазвичай для машин, котрі бігають нашими дорогами, цю операцію автосервіси рекомендують проводити з інтервалом 10-15 тис. км на вітчизняних авто та до 30 тис. км на іномарках.

Позапланова перевірка та регулювання кутів розвалу-сходження знадобиться в наступних випадках:

  • Ви спіймали на дорозі велику яму та зам'яли колісний диск;
  • Ремонтувалася ходова частина, наприклад, була заміна наконечників рульових тяг, заміна важілів підвіски, заміна сайлентблоків;
  • За зміни кліренсу авто, наприклад, встановлення вставок, встановлення вкорочених пружин;
  • Машину почало хилити вбік;
  • Сильне зношення покришок;
  • Погано самоповертається кермо при виході з поворотів.

Навіщо робити розвал сходження

Результатом правильно виконаного розвалу сходження буде:

  • Стійкість автомобіля
  • Керованість автомобіля
  • Зниження занесень автомобіля
  • Зниження зношення шин
  • Економія палива

Що таке «розвал-сходження»

Розвал
Правильний кут розвалу коліс забезпечує хороше зчеплення з дорогою та стабільність управління автомобілем. Неправильне встановлення розвалу може спричинити нерівномірне зношення покришок і проблеми з управлінням. Розвал колеса - це кут між центральною площиною колеса та перпендикуляром до поверхні дороги.
Розвал вимірюється в градусах, при цьому колеса повинні знаходитися в положенні прямолінійного руху. Колесо з кутом розвалу в 0 градусів вертикально по відношенню до дороги. Розвал додатній, якщо верх колеса відхиляється назовні, і від'ємний, якщо нахилений всередину.

Сходження
Найкритичніший кут встановлення коліс - це кут сходження. Занадто додатнє чи від'ємне сходження викликає підвищене зношення покришок. Сходження - це різниця відстаней, виміряних за передніми та задніми точками дисків коліс, у горизонтальній площині. Сходження вимірюється в міліметрах. Сходження може також вимірюватися в кутових мірах, тобто в градусах. Якщо відстань, що виміряна за передніми точками менша відстані, яка виміряна за задніми точками, то говорять про додатнє сходження, якщо навпаки - про від'ємне чи зворотнє сходження. Сходження вважаєтья нульовим, якщо колеса паралельні одне одному.

Поздовжній нахил швореня (кастер)
Основні функції поздовжнього нахилу швореня - це покращення стабільності управління та забезпечення тенденції до самовстановлення керованих коліс. Неправильний кут поздовжнього нахилу швореня може викликати надмірну важкість обертання рульового колеса. Поздовжній нахил швореня - це кут між вертикаллю та проекцією вісі повороту колеса на вертикальну площину, яка проходить крізь вісь дії тяги. Поздовжній нахил швореня вимірюється в градусах. Поздовжній нахил швореня додатній, якщо верхня частина вісі відхилена назад, поздовжній нахил швореня від'ємний, якщо верхня частина вісі відхилена вперед.

Стенди «розвал-сходження»

Стенд «розвал-сходження» відноситься до числа одного з найбільш розповсюджених видів гаражного обладнання на автомобільних сервісних станціях. Важливість правильного регулювання коліс складно переоцінити. Від правильно проведеного регулювання «розвал-сходження» залежить не тільки довговічність автомобільних шин, котра, в свою чергу, впливає на безпеку автомобіля під час руху, але також справність та надійність підвіски та рульової системи автомобіля. 
Складність задач, вирішуваних за регулювання "розвал-сходження", полягає у різноманітті форм та розмірів автомобілів, застосуванні дисків коліс різних типів та габаритів. 
Сучасний стенд «розвал-сходження» здатен виконувати всі необхідні вимірювання та регулювання кутів колеса, а також розмірів коліс та габаритів рами автомобіля. Варто також відмітити, що проведення робіт з «розвал-сходження» власне вже мало залежить від наявних виробничих умов і може здійснюватися неспеціалізованим персоналом.

Що саме роблять за розвалу-сходження?

Як правило за проходження стенду ви отримуєте роздруківку, у якій розписані значення усіх кутів. У ній можна побачити зазвичай наступні значення:

  • кути розвалу правого та лівого коліс (для передньої та задньої підвіски);
  • кути сходження правого та лівого коліс (для передньої та задньої підвіски);
  • зміщення передньої та задньої вісі авто;
  • поздовжній і поперечний кут нахилу вісі повороту колеса;
  • оберненість задньої вісі (кут руху автомобіля).

Для всіх параметрів будуть вказані допустимий діапазон значень для вашої марки автомобіля, значення до регулювання, значення після регулювання.

На самому початку перевіряється, що всі вимірювані кути знаходяться в допустимих діапазонах. Якщо деякі значення виходять за межі норми, то їх регулюють за допомогою спеціальних регулювальних вузлів, котрі передбачені конструкцією підвіски.

Варто помітити, що регулювання розвалу та сходження виключена у випадках пошкоджень дисків та зміни їх геометрії. Колісні диски повинні володіти однаковими параметрами (діаметр, виліт, ширина). Покришки справа та зліва повинні бути одинаковими за розміром і бути одної моделі. Тиск у шинах повинен бути однаковим.

Перед початком регулювання досвідчений майстер повинен уважно оглянути машину, виконати діагностування ходової частини, перевірити тиск у колесах. За виявлення недоліків довести до відома клієнта та відстрочити виконання СР до усунення несправностей. 

Обов'язковою складовою частиною підготовчих операцій є операція "компенсації биття ободу колеса". Практично будь-який колісний диск має спотворення геометричної форми. Щоб виключити вплив цих спотворень на результати регулювання, проводиться операція "компенсації". Зовні це виглядає так: вивішується передній (чи задній) міст автомобіля, навішуються прилади на колеса, і кожен прилад індивідуально регулюється під те колесо на котрому він знаходиться. В принципі цих тонкощів знати рядовому автолюбителю необов'язково. Але якщо ви раптом помітили, що майстер пропустив цю операцію, це повинно вас насторожити. Виключення складають стенди останнього покоління (т. з. 3D-технологія), де "компенсація" виконується без вивішування мостів, а шляхом прокатування машини туди-сюди. 

Наступний етап: загальне діагностування геометрії ходової частини згідно показів приладів та виявлення недоліків, котрі можуть впливати на стійкість та керованість автомобіля незалежно від якості регулювання РС (зміщення лонжеронів, зміщення мостів і т. п.).

Поняття РС містить в собі не тільки регулювання розвалу та сходження, але й вимірювання та за можливістю регулювання ще декількох параметрів, про котрі я розповім нижче.

Оптика, лазер чи комп'ютер?

Перед клієнтом завжди постає питання, куди їхати: на оптичний чи на комп'ютерний стенд? Вирішу споконвічні суперечки на цю тему: можна зробити ОДНАКОВО ПОГАНО як на першому, так і на другому. У підсумку все залежить від майстерності "розвальника" та від того, з якою любов'ю він ставиться до свого обладнання та й взагалі - до своєї професії. Стенд може бути найкрутійшим, але якщо він не проходить регулярну перевірку та не відкалібрований гідним чином, то уся його точність зводиться нанівець.

Оптичні стенди є більш простими, але надійними в експлуатації. Правда, точність вимірювання на порядок нижча. Суттєвим недоліком оптичних стендів є те, що він одночасно може діагностувати тільки одну вісь (передню чи задню). Як правило робиться тільки "передок" і ми не бачимо, що коїться із заднім мостом. Тим часом, похибки кутів заднього мосту можуть впливати на керованість та стійкість автомобіля в декілька разів сильніше, ніж передній міст. На оптичному стенді не видно дуже важливого параметра - оберненості заднього мосту, яка задає т. з. "кут руху" автомобіля. Тому за регулювання на оптичному стенді завжди залишається ймовірність того, що кермо буде мати деякий нахил за руху а/м по прямій.

Комп'ютерний стенд із замкненим контуром вимірювання вільний від цього недоліку. Окрім того, на ньому знаючий спеціалист легко може виявити всі недоліки в геометрії кузова (була машина в аварії чи ні), оскільки діагностуються обидва мости одночасно, їх взаємне розташування по відношенню до осі симетрії автомобіля (оберненість, зміщення і т. д.). Але омовлюся одразу: існують комп'ютерні стенди із незамкненим контуром вимірювання і стенди старих років випуску з недосконалими програмами. Їх функціональність набагато нижча попередніх. Тому потрібно знати, куди їхати.

Ще один "плюс" комп'ютерного регулювання полягає в отриманні документальної роздруківки результатів регулювання. Інша справа, що не кожен може зрозуміти, що означають ті чи інші надруковані там параметри.

Найчастіші несправності, які виникають після регулювання РС

Кермо почало стояти нерівно за руху по прямій
Причин декілька: 
1. Підвищений вільний хід рульового управління. СР був виконаний без врахування цього моменту і за руху вільний хід вибирається вліво чи вправо, що призводить до невеликого нахилу керма.
2. Автомобіль має оберненість заднього мосту. СР був виконаний на оптичному стенді (він не бачить та не враховує цей параметр), або на комп'ютерному стенді, але з вимкненою функцією вимірювання кута руху автомобіля.
3. Різний тиск у покришках передніх чи задніх коліс (операцію вирівнювання тиску майстер повинен був виконати перед регулюванням СР).
4. Є приховані дефекти ходової частини, котрі за яких-небудь причин не були виявлені за їх дефектування.
5. Іноді трапляються випадки, коли кермо змінює кут свого положення навіть за звичайного перестановлення передніх коліс між собою.


Примітка: Якщо окрім нахилу керма одночасно присутнє відведення автомобіля вбік, то спочатку потрібно знайти та усунути причину відведення, а потім вже дивитись істинне положення керма.

Автомобіль відводить вбік під час руху по прямій
1. Перевірте вплив передніх покришок на відведення, незважаючи навіть на те, що в вас нова гума. Поміняйте між собою ліве та праве передні колеса. Якщо відведення при цьому переходить на протилежну сторону, то справа у гумі. Пускайте колеса по колу та шукайте пару, на котрій машина поїде рівно. Ця причина відведення отаннім часом зустрічається дуже часто. У цьому винувата якість виготовлення. Як говорять спеціалісти - це т. з. силова неоднорідність каркасу покришки.
2. За виконання РС був продіагностований тільки передній міст автомобіля. Потрібно продіагностувати задній міст. Можливо, причина ховається у ньому (погнутості, деформації, зміщенні і т. д.).
3. Є приховані дефекти ходової частини, котрі не були виявлені за дефектування.
4. Неякісно виконаний РС. Вимагайте переробки.

До регулювання РС машину не вело, але було зношення гуми, після РС з'явилося відведдення
Скоріш за все причина у гумі (див. пункт вище). Автомобіль раніше їхав рівно тому, що відведення, яке створювалося гумою, було врівноважене відведенням у протилежну сторону, яке створилося неправильним РС. Усуваємо одну причину відведення (у нашому випадку - РС), інша залишається - з'являється відведення.

 

Теги: діагностика авто, розвал

Читайте також:
Скільки коштує "перевзутися" в 2016 році
18.10.2016
Скільки коштує "перевзутися" в 2016 році
При заміні шин на літні не забудьте перевірити гальма
08.04.2015
При заміні шин на літні не забудьте перевірити гальма
Як продовжити безаварійну роботу двигуна вашого автомобіля?
20.03.2015
Як продовжити безаварійну роботу двигуна вашого автомобіля?
Навіщо міняти літню гуму на зимову і навпаки
10.03.2015
Навіщо міняти літню гуму на зимову і навпаки
Nissan придумал самомоющийся автомобиль
28.04.2014
Nissan придумал самомоющийся автомобиль
Як підготувати автомобіль до весни після зимової експлуатації
03.04.2014
Як підготувати автомобіль до весни після зимової експлуатації
Тонкощі при мийці двигуна автомобіля
12.03.2014
Тонкощі при мийці двигуна автомобіля
Последняя возможность приготовить четырехколесные сани к зиме
03.12.2013
Последняя возможность приготовить четырехколесные сани к зиме
Тонкощі самостійної заміни моторної оливи
14.05.2013
Тонкощі самостійної заміни моторної оливи
більше новин »
Коментарі відвідувачів
23.12.2015 Дмитрий
На расспечатке конечные результаты регулировки схождения почему то остались в красной зоне, по минус 0.10 с таким схождением можно выкинуть будет резину после 1000 км
12.01.2015 Мария
Спасибо! Нечасто встретишь технический текст, в котором даже блондинке абсолютно все понятно)))
03.06.2014 Григорий
Петр ты молодец!
06.03.2014 Петр
Для vss! 1) Горизонтальная площадка. 2) Ровные диски. 3) отвес по центру колеса, и вымериваем линейкой расстояние между верхней кромкой диска и нижней.Разница в показаниях дает нам угол зазвала, пок а в ммиллиметрах. 1- мм около 10 минут. Левое колесо обычно больше в + (верхняя наружу смотрит) Это нормально, левая пружина садится больше. Дальше смотрим правое, если в пределах допуска, все ОК. Иномарки не особо не критичны к развалу. За рулем один - углы одни, посадил подругу с хорошей попой, углы другие. Допуска там нормальные.<br /> СХОЖДЕНИЕ: желательно посадить двух чел. на переднее сидение, катнуть машину вперед = назад (не много, для расслабления подвески).<br /> Теперь берете раздвижную линейку и меряете по резине На каждую свой угол.Если в допуске: вперед. И еще при уводе перед регулир. поменяйте преднюю резину В 80 случаях помогает. Удачи С ув. Петр pit1@bigmir.net
14.12.2013 Саша
якась фігня
01.09.2013 Константин
А разве на СТО после ремонта ходовки не должны они сами делать развал-схождение? Мне написали в листе диагеостики это как отдельную процедуру.
09.08.2013 HD8
Спасибо за полезную инфу!)
04.06.2013 Котик
спасибо.теперь понятно для чего и зачем меня отправили
12.05.2013 La5
Спасибо! Механик отправил на развал/схождение, после ремонта. Теперь буду знать что это и зачем он нужен.
16.04.2013 pablo71
Спасибо!
10.04.2013 vss
Очень полезно, однако хотелось бы прочесть о методах самостоятельного контроля и проверки состояния подвесок в домашних условиях с помощью реек и отвесов.
02.12.2012 Шумахер
полезно, спасибо!
14.04.2012 Ёма
Базара нет. Спасибо за ликбез...
25.03.2012 Саша
Дуже добра інформація,по більше!!!

Характер і причини зношування шин

Характер і причини зношування шин

Огляд шин автомобіля дає Вам можливість отримати інформацію про стан шин і коліс, про особливості використання автомобіля, про його можливі дефекти, а також про стиль водіння.

Анатомія автомобіля [4]: паливний фільтр

Анатомія автомобіля [4]: паливний фільтр

Продовжуючи анатомічну тему будови автомобіля, нам потрібно знайти об'єкт порівняння для паливного фільтру, саме про нього та про симптоми його захворювань піде мова у цій статті.

Что значит цвет дыма из выхлопной трубы?

Что значит цвет дыма из выхлопной трубы?

В идеальном случае мы вообще не должны обращать внимание на дым из выпускной трубы, но иногда его просто невозможно не заметить. Белый, черный или голубоватый дым еще не означает автоматически, что с двигателем что-то случилось, но иногда очень полезно знать, о чем он нам говорит.

"Хюндай Мотор Україна" анонсує старт сервісної акції

"Хюндай Мотор Україна" анонсує старт сервісної акції

24 жовтня поточного року компанія ТОВ "Хюндай Мотор Україна", офіційний дистриб'ютор автомобілів ТМ HYUNDAІ в Україні, разом з ТМ Shell оголосили старт сервісної акції з символичною назвою "Сервісна акція 2012".

Тойота: підготуй авто до зими, заплативши тільки за шиномонтаж!

Тойота: підготуй авто до зими, заплативши тільки за шиномонтаж!

Офіційний сервісний центр Тойота Центр Київ "Автосаміт на Столичному" підготував для своїх Клієнтів спеціальну осінню пропозицію.

Вас могут заинтересовать мотоспорт, автомобильный спорт на портале спортивные клубы, а также фитнес клубы Киева.
Использование материалов autoexpert.in.ua разрешается при условии ссылки (для интернет-изданий - гиперссылки) на www.autoexpert.in.ua. Материалы, отмеченные знаком "Реклама" публикуются на правах рекламы.
Разработка сайта