03.05.2013

Рикші, тук-туки та Рікі-Тікі-Таві.

Автор: Інна Кравцова, всі статті автора

Спросоння грохот здався оглушливим. Від жаху я миттєво підхопилася з ліжка й одним стрибком опинилася біля вікна: «Цунамі?!» Ох, вже ці екзотичні країни! Життя в постійному страху перед стихією! На щастя, океан був спокійним. Але шум на даху не припинявся. Що ж це таке, невже мавпи скачуть?

    Вранці на рецепшн адміністратор пояснив, доброзичливо посміхаючись:

- Ні, мадам, у нас тут немає диких мавп, це, скоріш за все, були мангусти.

- А-а-а ..., Рікі-Тікі-Таві! ...Вітаю тебе, Шрі-Ланка, - про себе подумала я, - здрастуй, країна чаю, слонів та тук-туків.

Я завжди мріяла проїхатися на тук-тусі, триколісній чи то машинці, чи то мотоколясці, що отримала свою назву завдяки шумному малолітражному двигуну. Я із заздрістю слухала розповіді друзів, що були в Таїланді та вихвалялися, як користувалися послугами моторикші. Але, опинившись в Азії, я спочатку вирішила трохи побути «шпигуном» і поспостерігати за незвичним транспортом. Ось таксист везе з ринку гладку пані, одягнену в сарі, всі сидіння завалено сумками з харчами. Ось тато забрав зі школи діточок. Їх в нього чотири чи п'ять? Всі, як один, у білосніжній формі, біленьких шкарпетках і кроссовочках із сяючими білозубими посмішками. На протилежному боці дороги парубки, нехтуючи безпекою, звісилися за розмальований борт тук-тука й залицяються до дівчат. Дивно, звідки така гучна музика в їх «крутий» тачці? А-а-а! На підлозі під ногами водія прикручено дві колонки. О! А ось тук-тук - хлібна крамниця. Скрізь, куди тільки не поглягеш, побачиш ці мотоколяски. «У нас на Шрі-Ланці  забагато тук-туків, - зізнався гід на екскурсії, - вони просто заполонили дороги».

Перше враження від їзди вулицями країни: «Караул! Зупиніть, я зійду!» Після того, як англійські колонізатори пішли, у спадок ланкійцям вони залишили не тільки типові фабрики чаю по всій країні, а й дороги з лівостороннім рухом, дуже вузькі та звилисті. Ех! Не подбали жителі Британії про майбутніх туристів Цейлону! А дарма!  Сьогодні цими вузенькими вуличками вимушена їздити сила силенна усілякої  бюджетної автомототехніки. З власного досвіду водіння праворульной Хонди Прелюд, а було це в далеких дев'яностих, я пам'ятаю, що керувати «неправильною» машиною зовсім не складно. Головне - відчувати габарити автомобіля й не плутати двірники з перемикачами поворотів. Що стосується «дзеркальних» шрі-ланкійських правил дорожнього руху, з ними виявилося не все так просто. Я так і не звикла до місцевих правил обгону, дорожніх розв'язок, і постійно плутала двері водія автобуса з вхідними. Дивно, що, незважаючи на хаос, недотримання правил, відсутність будь-яких систем безпеки, аварій на Шрі-Ланці порівняно з Україною мало. Властиві жителям країни доброта, поступливість та ввічливість  рятують їх від конфліктів на дорозі. Водії підрізають рідко, можуть спокійно зі швидкістю 30 км/год караваном тягнутися за якимось тихоходом-скутером. Люб`язні ланкійці ще й попередливі в прямому та переносному сенсі слова. Обганяєш, попередь сигналом про своє наближення, пішов на подвійний обгін у закритому повороті, треба дудіти голосніше, аби зустрічний транспорт  почув, та самому не так страшно було. Помирати, так із музикою! Шум на вулицях стоїть неймовірний, уявляю, яким рідкісним задоволення є життя поблизу автотраси! Пішоходам дисципліна теж не притаманна. Захотів громадянин перейти вулицю, підняв руку назустріч машині: «Стоп!» - і не важливо йому, що тут ходити заборонено.

Але в добрій та люб`язній Шрі-Ланці також є свої агресори на дорогах. Як не дивно, це - автобуси! У каші з машин, тук-туків, малолітражних мотоциклів і скутерів буси (місцеві та мейд ін Індія) вирізняються своєю зухвалою поведінкою. Адже автобусам надане переважне право проїзду, й вони ним безсоромно користуються. Бути пасажиром іноді дуже лячно. Другі за нахабством - малолітражні мотоцикли, а ось тук-туки – найчемніші та найнезахищеніщі. Адже коліщатка в них маленькі, а затягнутий брезентом дах створює лише ілюзію безпеки. Конструктори Bajaj дуже економили, навіть не поставити захисні дуги на рівні колін пасажирів. Тим не менш, місцеві жителі відважно ганяють на своїх триколісних машинках. 40 км/год з чотирма дорослими в салоні індійський тук-тук найдешевшої марки BAJAJ їде, не напрягаючись, споживаючи при цьому 1 літр  90-го бензину на 30-35 км. Що стосується дизельних варіантів, їм літра пального вистачає ще на більшу відстань, на 38 - 43 км. Моторчики 150-220 і навіть 400 кубічних см на практиці виявилися не такими вже й галасними, як очікувалося. Приємно, що в русі тук-тук досить стійкий та збалансований, до того ж має вагому перевагу перед автомобілем, в салоні - не спекотно.

 Мешканці сонячної тропічної Шрі-Ланки, мабуть, свідомо ігнорують нейтральні кольори для мотоколясок. Тук-тук нудного бежевого кольору  ми побачили лише одного разу. Чорні, зазвичай, беруть під «крутий» тюнінг. Хромовані візерунки на декоративній перегородці між водієм і пасажирами чорний колір підкреслює якнайкраще. На таких «тачках» їздять справжні стиляги. В цілому, в фаворі у місцевого населення яскраві кольори, червоний, синій, зелений. Покажи мені твій тук-тук, і я скажу, хто ти. Неохайних «робочих конячок» дуже мало.Своїх «годувальників» шрі-ланкійці звикли пестити, ніжити та нескінченно латати, адже коштують мотоколяски аж ніяк не копійки. Драконівське мито на імпортні автомобілі призвело до того, що БМВ, Мерседес, Ауді, Лексус на Шрі-Ланці зустрінеш вкрай рідко. Не дивно, що тюнінг тук-туків при цьому цвіте пишним цвітом. Пластмасові квіти, бахрома, прапори, різнокольорові наліпки, значки та навіть аерографія. Причому відразу зрозуміло, на кого бізнес моторикші орієнтований. Ну чому б слов'янину не проїхатися гордо в мотоколясці з прапорами України, Росії та Шрі-Ланки? Тим більше, що господар цього тук-тука пам'ятає про нашу перемогу в Великій вітчизняній війні. Добре, що не написав «спасибі дідові за перемогу». «Кітч», - скажете. Але ж це так щиро, так від душі вивішувати всередині кеба картинки із зображеннями Будди, святих місць, фото своїх дітей.

Тюнінгова майстерня в шрі-ланкійському виконанні - це крихітний гараж, де відсутність усілякого спеціалізованого обладнання компенсується наявністю «золотих» рук і таланту в якогось місцевого Кулібіна. Не менш колоритно виглядає автосалон із продажу тук-туків . Знайти його виявилося нелегкою справою. Виділивши цілий день на відвідування автомагазину, ми впевнено рушили до групи тук-тук-таксистів, які вдень і вночі чергували біля входа до готеля. Нас повіз сухенький, з обличчям зморщеним, неначе печене яблучко, водій на ім'я Мангала:

- Нам потрібно до магазина нових тук-туків. Зрозумів?

- Зрозумів.

Приїзджаємо до магазину, але не тук-туків, а в звичайний, продуктовий, куди  Мангала звик туристів з готелю возити. Підвів він нас до дверей:

- Ось!

- Ні, ти не зрозумів, нам нові тук-туки потрібні.

 Ви би бачили, як він здивувався! Навколо миттєво зібралися зіваки та «помічники». У супроводі натовпа ми довго ходили містом допоки не опинилися біля магазину, який проводив розіграш нового тук-ка, й бажаний приз був виставлений перед входом. Потім ми тією ж галасливою компанією знайшли заправку з майданчиком для продажу мотоколясок. Нічого такого, що навіть би приблизно нагадувало автосалон, ми в Калутарі так і не знайшли.

Не передати, з яким діловим, майже «президентським» виглядом власник заправки ділився  інформацією про технічні характеристики мотоколясок. Ось вже де повіриш, що на Шрі-Ланці зберігся негласний розподіл на касти. Пан Джанака, напевно є виходцем із найважливішої вельмишановної касти. Він відразу ж заявив, що продає найкращі та найдорожчі з тук-туків, причому називати їх наказав не інакше як «three-wheеlers». Це - італійські дизельні «PIAGGIO», які збирають в Індії. Розроблено машинки виключно для експорту до Азії. Їх виготовляють в пасажирському та двох вантажних варіантах кузова. У порівнянні з бюджетними тук-туками Bajaj з їхніми 150 та 220 кубовими одноциліндровими моторчиками, на Piaggio стоїть дизельний двигун 395 кубиків, що є на одну повноцінну кінську силу могутнішим за свого простенького «побратима». В Рiaggio напхано аж 8 конячок!!! Великий плюс цієї мотоколяски - це надзвичайна вантажопідйомність. Версія автівки, що призначена для малого та середнього бізнесу, власною вагою 438 кг, здатна перевозити  537 кг! Щодо пасажирського Piaggio, його здібності обмежуються цифрою 405кг. А це дорівнює чотирьом товстим українським туристам або ж шістьом шрі-ланкійцям з сумками. Що стосується найпопулярнішого у місцевого населення тук-тука Bajaj, автівки нижчого класу, він має вантажопідйомність від 300 до 325 кг. Тому - мої компліменти Piaggio! Відмінні споживчі якості для маленької економічної  мотоколяски максимальною вартістю 3680 доларів! Новий Bajaj продається дешевше, менш ніж за 3000 доларів. Але для простого ланкійця й це є астрономічною сумою. Тому процвітає вторинний ринок. Наш новий друг з місцевих, Лакмаль, зізнався, що дуже хотів би придбати тук-тука, але ще не може дозволити собі таку розкіш.

А тепер трохи арифметики: таксист звозив нас трьох до Калутари (туди і назад приблизно 15 км) ходив разом з нами всюди, чекав 2 години. І все це за 4 долари. Такса для місцевих в два-три рази менша. Навряд чи Мангала за добу робить понад 2-3 «ходок». Виручених грошей йому вистачає, щоб годувати свою велику родину та заправляти мотоколяску. Штрафи, нащастя, теж копійчані. Сунувши даїшникові 200 рупій (1, 6 $), за словами нашого таксиста, можна відмазатися від дрібного та навіть середнього правопорушення. Тому ані подвійна суцільна лінія, ані обмежувальні знаки місцевим водіям - не заборона. Що вдієш, розбестила народ Державтоінспекція! Звідси - хаос, плутанина та шум на дорогах Демократичної Соціалістичної республіки Шрі-Ланки. Добре ще, що практично вся техніка тут малопотужна, на ній особливо не поганяєш, та й прибережні міста, що плавно перетікають одне в одне, не залишають шансів поліхачити.

Наостанок порада: відправляючись до цієї теплої екзотичної країни, пам'ятайте, що максимальна швидкість їзди в місті - 40 км/год, платних швидкісних автотрас дуже мало, а в горах дороги вузькі та звивисті. Тому на виснажливі переїзди треба відкладати набагато більше часу, аніж це здається логічним, рази у півтора-два більше. Але не варто відмовлятися від екскурсій, інакше всієї екзотики не побачите. Хороших вам емоцій в країні привітних людей, які зовсім недавно пережили жахливе цунамі та виснажливу громадянську війну, але не втратили оптимізму та не забули, як це посміхатися!

P.S. Знаєте, про що я розмірковую зараз? Як би перевезти до України з Індії, де їх виробляють, або зі Шрі-Ланки який-небудь яскравий тук-тук? Навряд чи ввізне мито буде завеликим. Тільки от який купувати: маленьку вантажівку Piaggio, економічну машину-мрію для дрібного бізнесу та кур'єрської доставки, або відкритий пасажирський Bajaj, щоб на дачу їздити? Уявляю, як їду я на ньому Хрещатиком, легкий вітерець ..., я - вся гарна така ......, та народ голови собі зкрутить! Все. Треба брати.

Читайте також:
Honda створила перший «нескінченний» ролик на YouTube
09.04.2015
Honda створила перший «нескінченний» ролик на YouTube
Швидкість, технології, драйв: BMW в п'ятій частини фільму "Місія нездійсненна"
25.03.2015
Швидкість, технології, драйв: BMW в п'ятій частини фільму "Місія нездійсненна"
«Пікселі»: в новій фантастичній комедії Sony Pictures автомобілі MINI врятують світ.
24.03.2015
«Пікселі»: в новій фантастичній комедії Sony Pictures автомобілі MINI врятують світ.
Де утворювалися найбільші автомобільні пробки в історії (фото)
12.03.2015
Де утворювалися найбільші автомобільні пробки в історії (фото)
Дивовижні суперкари відомих світових брендів (фото)
12.03.2015
Дивовижні суперкари відомих світових брендів (фото)
Жінки. Винаходи. Автомобілі
16.02.2015
Жінки. Винаходи. Автомобілі
Фары и фонари черпают вдохновение в знаках препинания
21.07.2014
Фары и фонари черпают вдохновение в знаках препинания
За полгода на Кубе продано 50 новых авто
06.07.2014
За полгода на Кубе продано 50 новых авто
Alfa Romeo и итальянский металл
26.06.2014
Alfa Romeo и итальянский металл
більше новин »
Коментарі відвідувачів
16.04.2013 Катерина
Прекрасная статья! Я, кажется, тоже захотела себе тук-тук!))) Уж очень аппетитно его описывает автор материала! ХОЧУ БОЛЬШЕ ТАКИХ РЕПОРТАЖЕЙ!
Вас могут заинтересовать мотоспорт, автомобильный спорт на портале спортивные клубы, а также фитнес клубы Киева.
Использование материалов autoexpert.in.ua разрешается при условии ссылки (для интернет-изданий - гиперссылки) на www.autoexpert.in.ua. Материалы, отмеченные знаком "Реклама" публикуются на правах рекламы.
Разработка сайта