08.11.2012

Вживані авто: ринок чи базар?

Олег Назаренко, генеральный директор ВААІД

Пам'ятаю, як на початку ріелтерського руху я продавав свою стару квартиру.

Спочатку дав оголошення про продаж у рекламну газету. Після шостого показу, попрощавшись із черговими не так покупцями, скільки зіваками, я віддав ключі ріелтерському агентству, скинувши проблему на їх голову і прийшов тільки на підписання договору купівлі-продажу.

Я втратив декілька відсотків від вартості квартири, але зберіг розум і нерви.

Сьогодні рідко кому в голову приходить продавати нерухомість самому - ріелтерських контор в Україні ще до недавна було, здається, більше, ніж самих об'єктів нерухомості. З рухомістю ж - автомобілями - все залишається практично так само, як і в радянські часи.

Сьогодні в Україні ринку старих авто немає, є дикий базар. Звичайно, офіційні імпортери намагаються запустити систему продажу trade-in. У багатьох автосалонах вона вже успішно працює, але замінити свій старий автомобіль на новий покупець може тільки в рамках одного бренду.

Якщо ж він вирішив змінити не тільки модель, але і бренд, тоді вибір невеликий: або віддати авто за півціни перекупникам, які крутяться прямо перед в'їздами на базари, або дати оголошення у профільне видання.

Але ж причина економічних проблем в Україні у тому, що кваліфіковані лікарі, робітники, інженери, вчителі, журналісти часто змушені самі займатися тим, чим повинні займатися професіонали.

Шкода не тільки продавців автомобілів. У гіршому становищі - потенційні покупці старих машин.

На одному з телеканалів я відповідав на запитання глядачів, і один з них попросив поради, у кого з моїх знайомих можна купити старий автомобіль. Обгрунтував він своє прохання кредитом довіри до мене як авторитетному експерту авторинку. І я цього телеглядача розумію.

Справді, покупка на базарі автомобіля подібна грі у "російську рулетку". Українське законодавство виписано так, що фізична особа-продавець не несе жодної відповідальності перед покупцем при продажу йому неякісного або навіть викраденого автомобіля.

Вживані авто: ринок чи базар?

На базар при за покупкою уживаного автомобіля слід відправлятися в компанії як мінімум чотирьох приятелів: двох фахівців-автомеханіків, експерта-криміналіста і працівника ДАІ.

Моторист перевірить двигун - раптом ресурс закінчується.

Майстер кузовних робіт дослідить кузов - під фарбою може притаїтися гнилий метал.

Криміналіст перевірить машину на предмет перебивання номера кузова та двигуна, а працівник ДАІ звіриться з базами даних, чи не знаходиться авто у викраденні, арешті або заставі.

Причому останні два приятелі будуть допомагати одному на межі фолу і можуть бути звинувачені у зловживанні службовим становищем.

Однак іншого виходу немає. Шарашкіна контора - кіоск на базарі, що виписує довідку-рахунок і який нібито перевіряє авто по базі даних "викрадення", насправді ніякої відповідальності перед обдуреним покупцем не несе.

Більше того, від покупки краденого авто не застрахує ніхто, навіть приятель-міліціонер. Останнім часом майже всі автомобілі, ввезені приватними особами з Європи і США і які потім засвітилися у базі "Інтерполу", викрадаються за попередньою змовою.

Причому колишній господар машини побіжить у поліцію і страхову із заявою про викрадення лише після отримання інформації від українського спільника про те, що авто пройшло митне очищення й успішно продане з оформленням договору купівлі-продажу на базарі або у нотаріуса "лоху вухастому".

Ось і виходить, що на момент оформлення покупки і перевірки приятелем-міліціонером автомобіля серед викрадених немає, а при спробі його реєстрації у ДАІ він миттєво висвічується в базі даних "Інтерполу".

Причому ніхто відповідальності не несе - ні продавець, ні фірма на базарі, ні нотаріус. Та і приятель-міліціонер не винен.

Звичайно, покупець через суд доведе, що він порядний покупець, який сплатив гроші. Автомобіль у нього не конфіскують, але й поставити його на облік у ДАІ або продати він вже ніколи не зможе. Зможе тільки їздити з рішенням суду в кишені, постійно конфліктуючи з даішниками. Як вам перспектива?

Всі ці проблеми зникли б, якби у нас замість автобазару був цивілізований прозорий ринок уживаних автомобілів - як у всьому світі.

У всьому світі торгівлею ненових авто займаються не напівкримінальні "жучки", а професіонали. Такі підприємства несуть повну відповідальність за автомобіль, який вони продають.

Вживані авто: ринок чи базар?

Наші доблесні парламентарії, прагнучи спустошити кишені співгромадян, внесли такі зміни в закони, які повністю виключили можливість прозорого автобізнесу в сфері торгівлі уживаними авто.

Частину законів вдалося скорегувати, наприклад, прибутковий податок.

У всьому світі громадяни сплачують у подібних випадках податок з прибутку: купив за одну ціну, продав дорожче, сплатив податок з отриманого прибутку.

У нас, купивши автомобіль за 15 тис у о і продавши його через три роки за 10 тис у о, продавець повинен був раніше сплатити 15% прибуткового податку - 1,5 тис у о.

Тобто не з прибутку, якого немає, а з повного доходу - 10 тис у о. Воістину, правий був класик Карамзін, написавши, що жорстокість російських законів компенсується їх повним ігноруванням населенням.

Наші співгромадяни раніше дійсно платили 15% прибуткового податку, але з ціни автомобіля, зафіксованої у договорі купівлі-продажу.

Якби недалекі чиновники, які ініціювали подібні драконівські вимоги, ознайомилися зі статистикою продажів автотранспорту, вони б за голову схопилися. Я особисто не бачив договору на суму більше 1 тис грн.

Адже продавець мав повне право продати "Майбах" хоч за 100 грн, і був абсолютно правий: "Дуже гроші потрібні". Його дохід - 100 грн, ось він і сплачував 15 грн прибуткового податку. У підсумку, при продажі автомобілів на вторинному ринку бюджет мав крихти. Це називається "жадібність фраєра згубила".

При цивілізованому продажу старого автомобіля через салон подібне заниження вартості неможливо, тому раніше такий бізнес був збитковим.

Тепер прибутковий податок при продажу вживаного авто зафіксований на рівні 1%. Здавалося б, машини будуть продаватися через підприємства, бюджет отримає додаткові податки від прибутку цих фірм, а покупець буде повністю застрахований від неякісного товару.

Не так склалося, як гадалося. Парламентарії проявляють упертість. Вони не хочуть змінювати закон про дорожній рух - дозволяти продаж приватних авто через автосалони, не ставлячи їх попередньо на облік в автосалон як на власника. Перешкоджає перетворенню базару в ринок і закон про захист прав споживачів.

Вживані авто: ринок чи базар?

Покупець, який вирішив купити уживане авто у приватної особи, не має абсолютно ніякого захисту. Закон захищає права споживачів лише у разі придбання товарів у юридичних осіб - підприємств.

У разі придбання автомобіля у приватної особи покупець не застрахований ні від чого, і пред'явити претензії нікому. Бачили очі, що купували.

Автосалони, які хочуть торгувати по системі trade-in, готові після передпродажної підготовки давати гарантію на старий автомобіль.

Вони також безкоштовно усувають недоліки під час гарантійного терміну.

Однак закон передбачає, що споживач при істотній поломці під час гарантійного терміну має право вимагати за своїм вибором безкоштовного усунення поломки, повернення грошей за товар або заміни товару.

Законодавець не подумав, що старі авто можна продавати цивілізовано. Суди ж читають норму закону буквально, і будь-який автосалон, який ризикнув торгувати авто на вторинному ринку, може зіткнутися з необхідністю заміни "Мерседеса" 2000 року випуску на "Мерседес" 2012 року випуску.

Замість зміни закону, ми знову штовхаємо покупця на базар.

Теги: trade-in, авто, автобізнес, авторинок, б/в авто

Читайте також:
Продажи внедорожников и SUV Great Wall бьют рекорды
23.04.2013
Продажи внедорожников и SUV Great Wall бьют рекорды
«НІКО-Україна» - лідер продажів автомобілів Mitsubishi в 2012 році
04.02.2013
«НІКО-Україна» - лідер продажів автомобілів Mitsubishi в 2012 році
Пакет послуг PrecurePro: економія на кожному кілометрі
29.01.2013
Пакет послуг PrecurePro: економія на кожному кілометрі
П'ять авто-прогнозів на 2013 рік
26.01.2013
П'ять авто-прогнозів на 2013 рік
Nissan знижує ціни на електромобіль Nissan LEAF
25.01.2013
Nissan знижує ціни на електромобіль Nissan LEAF
Поліція Китаю пересяде на електромобілі BYD e6
15.01.2013
Поліція Китаю пересяде на електромобілі BYD e6
Компанія «Єврокар» підтвердила дію сертифікату ISO
28.12.2012
Компанія «Єврокар» підтвердила дію сертифікату ISO
Що чекає світовий авторинок у новому році
25.12.2012
Що чекає світовий авторинок у новому році
Авторинок України в листопаді: ТОП-20 з продажів
19.12.2012
Авторинок України в листопаді: ТОП-20 з продажів
більше новин »
Коментарі відвідувачів

Б/в авто: що продають і купують українці

Б/в авто: що продають і купують українці

Які марки і моделі машин були найбільш ходовими на вторинному ринку України у 2012-му році. Якими будуть бестселери на вторинному ринку в 2013-му році і які параметри будуть відігравати ключову роль під час вибору б/в автомобіля у пересічних українців.

Де продати старий автомобіль?

Де продати старий автомобіль?

У багатьох автомобілістів періодично виникає проблема зі збутом свого старого транспортного засобу. Існує чимало місць, де можна продати автомобіль з пробігом.

Автомобілі якого кольору найбільше пасують вам за датою народження?

Автомобілі якого кольору найбільше пасують вам за датою народження?

Більшість із нас рано чи пізно замислюються про придбання автомобіля. Далі наведені важливі поради про те, як підібрати сприятливий колір і номер для транспортного засобу. Впевнені, що правильний вибір принесе вам успіх та вдачу на довгий час.

ТОП-10 «Кращих авто для міста»

ТОП-10 «Кращих авто для міста»

Чехи, корейці, німці, француз та українець виявилися найбільш затребуваними для міста. Об'єднаний рейтинг найпопулярніших авто у «В» і «С» класах машин склав сайт з продажу автомобілів RST.ua. У ТОП-10 «Кращих авто для міста» 2012 року потрапили машини з найвищим співвідношенням вартість-кількість проданих авто за рік.

Якщо «автомобіль» приснився ...

Якщо «автомобіль» приснився ...

Що ж означає, якщо автомобіль або якась з його частин наснилися Вам у сні? Вивчивши кілька сонників, ми прийшли до висновку, що найбільш прогресивним є так званий «Сонник 21 століття», оскільки тут дано визначення сновидінням, у яких сняться бампер, бак автомобіля і навіть ресора вже до чогось сниться;) Що нас безумовно порадувало, так це те, що найчастіше автомобіль у сні віщує все ж позитивні зміни у вашому житті.

Новинки закону про автострахування

Новинки закону про автострахування

З 4 листопада набули чинності зміни до законодавства України, які регулюють відносини страхових компаній та їх клієнтів

Жінки краще водять автомобіль

Жінки краще водять автомобіль

Про такі висновки стало відомо із закордонних ЗМІ.

Експерти склали рейтинг найбільш затребуваних позашляховиків в Україні

Експерти склали рейтинг найбільш затребуваних позашляховиків в Україні

Серед усіх класів легкових автомобілів позашляховики є найбільш багатофункціональними.

У Тернополі менше купують дорогі авто

У Тернополі менше купують дорогі авто

Згідно статистики ринку автопродажів у вересні цього року в автосалонах Тернопільщини було реалізовано найменшу кількість дорогих автівок.

Вас могут заинтересовать мотоспорт, автомобильный спорт на портале спортивные клубы, а также фитнес клубы Киева.
Использование материалов autoexpert.in.ua разрешается при условии ссылки (для интернет-изданий - гиперссылки) на www.autoexpert.in.ua. Материалы, отмеченные знаком "Реклама" публикуются на правах рекламы.
Разработка сайта