30.08.2012

Азот у шинах - чи варто качати

За матеріалами сайту: ubr.ua

Сьогодні багато станцій технічного обслуговування, та й просто шиномонтажні майстерні все частіше пропонують замість повітря накачувати шини автомобілів азотом. При цьому стверджується, що азот має прямо-таки чудодійні властивості. Але давайте спробуємо розібратися.

Насамперед , повітря і так на 78% складається з азоту. Газ, що виробляється використовуваними у шиномонтажних майстернях азотогенераторами, містить 95-97% азоту. Різниця не така вже і велика. Та й взагалі, перевірити чистоту закачуваного азоту неможливо, не возити ж із собою газоаналізатор? Цим і користуються деякі комерсанти, продаючи під видом азоту звичайне повітря, клієнт же однаково  не відрізнить! Але навіть якщо вам закачають із балонів азот із чистотою 99,99%, то що це може дати?

Азот у шинах -  чи варто качати

Міф 1. Стабільний тиск у шині. Коефіцієнт теплового розширення азоту набагато менше, ніж у повітря, тому зміна температури шини при їзді майже не впливає на тиск у ній.

Це твердження суперечить закону Мендєлєєва-Клапейрона, що встановлює взаємозв'язок між обсягом, тиском і температурою ідеального газу P*V/T = const. Отут захисники азоту хитро потирають руки та заявляють, що азот і кисень - гази не ідеальні, тому поводяться "по-іншому". Та й взагалі перебувають у шині під тиском, отже, газові закони до них незастосовні.

Однак будь-який фізик скаже, що обумовлене рівнянням Мендєлєєва-Клапейрона поводження азоту, кисню й інших подібних газів при тих температурах, у яких експлуатується колесо, починає помітно відрізнятися від поводження ідеального газу лише при тисках у десятки атмосфер. Тобто, щоб відчути яку-небудь різницю між повітрям й азотом, доведеться спочатку просто порвати колесо, як той самий Тузик грілку.

Більше того, як реальний газ, азот навіть гірше повітря. Коефіцієнт об'ємного розширення азоту 0.003672 K-1, а повітря 0.003665 K-1. У колесі середнього розміру при звичайній робочій зміні температури це дасть підсумкову різницю тисків у четвертому знаку після коми. Звичайно, таке не всяким лабораторним манометром виміряєш, не говорячи вже про шинний, але сам факт!

Міф 2. Відсутній витік газу із шини. Молекули азоту більше, ніж молекули кисню, тому кисень швидко зникає, що призводить до зниження тиску. Шину з повітрям доводиться часто підкачувати.

Справді, діаметр молекули азоту 0,32 нм, а кисню - 0,3 нм. Різниця аж в 6%. Тобто якщо покришка з азотом втратить 1 атм, то покришка з повітрям - цілих 1,012 атм. Знов-таки - у вас є чим це виміряти?

Та й взагалі - давайте доведемо логічний ланцюжок до кінця! Якщо кисень із шини швидко розвіюється, то що ж там залишається? Правильно, практично чистий азот - і зовсім безкоштовно!

Міф 3. Зменшення корозії корду та старіння гуми. Азот, на відміну від кисню, не окисляє сталь корду і не старить гуму.

І знову досить правдоподібно. Тільки запитайте досвідченого автолюбителя, а що краще - слюсарі на автобазі, чи часто їм доводиться міняти покришки через те, що проржавів корд? Вас у найкращому разі просто не зрозуміють. А ще запитайте себе - як же покришка, захищена "шляхетним" азотом усередині, почуває себе зовні, буквально купаючись в океані шкідливого для її здоров'я повітря і катаючись по різній дорожній гидоті. А також подивіться викинуті на смітник покришки - чи сильно вони постаріли зсередини?

Міф 4. Зменшення маси колеса. Вага азоту в покришці менше, ніж вага повітря. Тому знижується непідресорена маса підвіски, що збільшує ресурс амортизаторів.

Тут посперечатися важко, щільність повітря 1,29 кг/м3, а щільність азоту - 1,25 кг/м3. Тепер давайте рахувати - звичайне колесо має обсяг 0,05 м3, тиск у ньому 2 кгс/см2. І от різниця, яку ми шукали - 6 грамів! Дійсно, при масі колеса у 13-15 кг це істотно полегшить автомобіль, як би й не злетіти ненароком!

Азот у шинах -  чи варто качати

Міф 5. Покришка не перегрівається. Азот краще, ніж повітря, відводить від покришки тепло. А це вже просто неправда.

Коефіцієнт теплопровідності кисню 0,0269 Вт/(м•ДО), а азоту 0,0261 Вт/(м•ДО). Різниця незначна, але вхідний до складу повітря кисень краще, ніж азот, передає тепло від покришки до диска, отже - прохолоджує краще. Єдине, у чому азот виграє - це у теплоємності, вона в нього на 13% вище, ніж у кисню. Але азоту в шині всього 150-200 грамів. І всієї його здатності із акумулювання тепла, одержуваного від багатокілограмової покришки, погоди не роблять.

Міф 6. При пожежі колесо з азотом не вибухне, тому що азот не горить.

Отут можна сказати одне - якщо машина горить і справа дійшла до вибуху коліс, то чи набагато вам буде легше від того, що у вогонь не потрапить 35-40 грамів кисню, що перебуває у накаченому повітрям колесі?

Міф 7. Навіть і не міф, а ще кілька аргументів, які особливо популярні серед шанувальників шляхетного азоту.

Я от недавно поміняв покришки і за порадою продавця накачав їх азотом. І от уже півроку тиск у шинах не міняється, а старі покришки з повітрям доводилося підкачувати раз у тиждень!

А чи в азоті справа? Може бути, секрет саме в нових покришках? До речі, справне колесо у межах свого терміну служби тримає тиск роками, якщо це не так - шукайте ушкодження.

Мені от накачали колеса азотом, і машина однозначно поїхала м'якше, зменшилися шум і вібрація!

І тут є пояснення. У більшості випадків при заповненні коліс азотом їх банально не докачують на 0,2-0,3 атм. І колесо реально їде м'якше, але азот отут ні до чого. Просто перевірте тиск справним манометром.

А от у "Формулі-1" колеса накачують тільки азотом, там же не дурні сидять?

Звичайно, не дурні. Саме тому пункт 12.7.1 технічного регламенту гонок Формули-1 встановлює, що колеса можуть бути заповнені тільки повітрям або азотом. Союз "або" у цьому випадку означає, що навіть для гоночних болідів з їхніми неймовірними навантаженнями на покришки ті самі не дурні ніякої різниці між азотом і повітрям не роблять.

Але в остаточному підсумку вирішувати, звичайно, вам. Накачування коліс азотом не принесе ніякої шкоди автомобілю, але і користі теж. А от гаманець постраждає - вартість накачування азотом у 10-20 разів вище, ніж накачування повітрям. Так що - ви надуваєте колеса або хтось надуває вас?

Теги: авто, СТО, шини

Читайте також:
Як розморозити заледенілий автомобіль
14.11.2016
Як розморозити заледенілий автомобіль
5 порад для водіїв взимку
21.12.2015
5 порад для водіїв взимку
Як зробити так, щоб ваш автомобіль не вкрали
17.03.2015
Як зробити так, щоб ваш автомобіль не вкрали
Українські водії все більше віддають перевагу газу замість бензину
12.03.2015
Українські водії все більше віддають перевагу газу замість бензину
В Україні з'явився мобільний посібник з експлуатації автомобілів Nissan
11.03.2015
В Україні з'явився мобільний посібник з експлуатації автомобілів Nissan
Як збільшилися ціни на літню гуму?
11.03.2015
Як збільшилися ціни на літню гуму?
Що слід зробити, щоб ваш акумулятор служив довше?
11.03.2015
Що слід зробити, щоб ваш акумулятор служив довше?
Як зробити так, щоб ваш автомобіль не став легкою здобиччю крадіїв
10.03.2015
Як зробити так, щоб ваш автомобіль не став легкою здобиччю крадіїв
Эксперт про майбутнi ціни на пальне
07.03.2015
Эксперт про майбутнi ціни на пальне
більше новин »
Коментарі відвідувачів

Як вибрати зимову гуму?

Як вибрати зимову гуму?

Перше, чим потрібно керуватися при виборі гуми - визначити, в яких умовах експлуатуватиметься машина. Шипована гума далеко не завжди має кращі зчіпні властивості. Звичайно ...

Все про шини

Все про шини

Шини проектуються таким чином, щоб бути максимально безпечними навіть у екстремальній ситуації. Щоб вони завжди надійно виконували свою роботу потрібно вміти правильно вибирати та слідкувати за шинами. Знання особливостей шин стане запорукою спокою за кермом.

Мінімальний розмір протектора

Мінімальний розмір протектора

По всій Європі мінімальна глибина протектора для літніх та зимових шин складає 1,6 мм.

Купівля автомобіля з пробігом: радимо перевірити...

Купівля автомобіля з пробігом: радимо перевірити...

Купівля б\у автомобіля - це угода, заснована на довірі. Але це зовсім не означає, що Ви купуєте кота в мішку. Мова то в кінці кінців йде про велику суму грошей ... А досвід показує, що доброчесність і розсудливість продавця зникають, як тільки на договорі висохло чорнило. Є привід уважно вивчити автомобіль перед покупкою.

Зимові шини: питання та відповіді

Зимові шини: питання та відповіді

Взимку на літніх шинах далеко не заїдеш, а всесезонні шини - це всього лише компроміс. Правильне рішення лише одне - автомобіль повинен бути "взутим" у зимові шини, незалежно від його класу, типу й ціни.

Характер і причини зношування шин

Характер і причини зношування шин

Огляд шин автомобіля дає Вам можливість отримати інформацію про стан шин і коліс, про особливості використання автомобіля, про його можливі дефекти, а також про стиль водіння.

Тонкощі при мийці двигуна автомобіля

Тонкощі при мийці двигуна автомобіля

У наші дні майже всі автомийки крім основних послуг пропонують також мийку двигуна за цілком розумні гроші. З першого погляду все виглядає не складно.

Тест зимових шин 2012: 8 преміум-моделей у порівнянні

Тест зимових шин 2012: 8 преміум-моделей у порівнянні

Вісім шин преміум-класу популярного розміру 205/55 R 16 H пройшли детальний тест. Серед них: новинка Conti TS 850, оновлені моделі Bridgestone, Michelin і Nokian

Комплект зимової гуми на додаток до бізнес-седану Toyota Avensis

Комплект зимової гуми на додаток до бізнес-седану Toyota Avensis

З 1 жовтня 2012 року в Тойота Центр Київ «Автосаміт на Столичному» кожен покупець бізнес-седана Toyota Avensis отримує додатково комплект зимової гуми. Toyota Avensis володіє стильним екстер'єром, вишуканим інтер'єром, сучасним обладнанням і, звичайно, найвищою якістю - всім, що необхідно для седана бізнес-класу!

Вас могут заинтересовать мотоспорт, автомобильный спорт на портале спортивные клубы, а также фитнес клубы Киева.
Использование материалов autoexpert.in.ua разрешается при условии ссылки (для интернет-изданий - гиперссылки) на www.autoexpert.in.ua. Материалы, отмеченные знаком "Реклама" публикуются на правах рекламы.
Разработка сайта