18.12.2012

Керування автомобілем в ожеледицю

За матеріалами сайту: www.autosvit.com.ua

Усе більше автолюбителів не обмежуються одним сезоном і воліють їздити цілий рік. У середній смузі Росії вже у вересні цілком імовірні перші заморозки, зледеніння естакад, мостів, пагорбів, і виходить, збільшується ймовірність заметів, аварійних ситуацій.

Керування автомобілем в ожеледицюШини. У сильні морози лід "утримує" шину краще, тому що він підтає під протектором менше. Саме плівка вологи зумовлює слизькість льоду.

Ту саму   нешипованну шину краще "тримає" шорсткий лід, гірше гладкий, ще гірше горбистий, як бруківка. А що можна сказати про самі шини? Небезпечна омана деяких автолюбителів у тому, начебто шина з великим "позашляховим" малюнком протектора (у тому числі спеціальна зимова) добре підходить для льоду.

На слизькому покритті краще "тримають" шини з дрібнорозчленованим, насиченим малюнком протектора. Особливо гарні еластичні шини радіального типу. Але й вони не дозволяють одержати коефіцієнт зчеплення з льодом вище 0,15-0,2. Коли ж нормальне кочення шини заміняється ковзанням (при гальмуванні з юзом, розгоні із пробуксовкою й т.д. ), коефіцієнт зчеплення може знизитися в півтора рази.

На чистому льоді глибина протектора не має великого значення: якщо блоковані хоча б передні колеса, автомобіль некерований!

Зчеплення шини з покриттям досягає максимуму в момент переходу від кочення до прослизання. Це справедливо й для льоду. Ас, "граючи" гальмами, ухитряється утримати колеса саме  на межі юза, домагаючись найефективнішого  гальмування. Якщо натискати на педаль грубими ривками, гальмівний шлях збільшиться - адже в якісь миті гальмування взагалі немає. І все-таки  на льоді це краще, ніж гальмувати, утримуючи педаль натиснутою до упору, заблокувавши в такий спосіб колеса. Колесо, що йде юзом, некероване. Переривчасте гальмування, коли на мить послабляється натиск на педаль, більш ефективне, колеса починають нормально їхати - до машини повертається керованість.

Керування автомобілем в ожеледицюДо речі, якщо переривчасте гальмування демонструє майстер, ви, їдучи слідом, можете цього й не помітити - його стоп-сигнали горять постійно. Водій швидко працює педаллю на межі юза, тому повного розгальмовування коліс не відбувається - прийом досить ефективний.

Іномарки останніх років випуску все частіше устатковані антиблокувальною системою гальм (АБС). Діє вона так: якщо в процесі гальмування яке-небудь колесо стає заблокованим, то датчик відразу  відзначить зміну його кутової швидкості. Комп'ютер видає команду розгальмувати колесо, щоб не допустити подальшого блокування. Часом це відбувається зі швидкістю 10-15 разів у секунду, педаль гальма "тремтить" під ногою. У підсумку АБС дозволяє водієві зберегти контроль над автомобілем.

І все-таки, цю систему не слід переоцінювати, оскільки ефективність гальмування залежить не стільки від неї, скільки від коефіцієнта зчеплення. Тому не зневажайте шинами по сезону.

Деякі досвідчені водії відключають АБС, більш необхідну новачкам. Робити цього не рекомендується: досвід може й підвести.

Можна гальмувати двигуном, не виключаючи запалювання й передачі. Гальмувати двигуном рекомендується в такій послідовності:

- скинути подачу палива, не виключаючи зчеплення,
- вичавити зчеплення,
- включити нижчу передачу й знову включити зчеплення.

Автомобіль збільшить обороти й буде поступово зменшувати швидкість. При цьому можна плавно підгальмовувати робочою гальмовою системою. Таке сумарне гальмування досить ефективно створює не меншу гальмову силу, ніж колодки.

Керування автомобілем в ожеледицюНа повнопривідному автомобілі вповільнення, що досягається обома способами, практично однаково. Більше того, якщо застосувати їх одночасно - уповільнення залишиться тим же. Адже воно фактично задається властивостями криги й шин - і тільки.

На кризі перевагу віддають гальмуванню двигуном, оскільки блоковане (те, яке не крутиться) колесо на кризі некероване. Те, що котиться - навіть при частковому прослизанні - забезпечує якийсь мінімум керованості, машина слухається керма...

Наскільки ефективним може бути маневр на кризі, якщо всю силу зчеплення коліс витрачати тільки на нього? Інакше кажучи, крутимо кермо при постійній швидкості автомобіля, не розганяючи й не гальмуючи.

Спробуйте на крижаному майданчику зробити експеремент. На одній і тій же швидкості, наприклад 20 км/год, повертайте кермо на певний кут, але з різним темпом. Якщо це робити повільно, машина слідує за кермом, слухається керування. Якщо кермо повернути швидко, машина буде рухатися в колишньому напрямку, тому що в контакті шин з дорогою відбувається зрив у ковзанні. Особливо помітно це, коли кермо повертати на великий кут.

А який кут повороту безпечний у нашому випадку (швидкість 60 км/год, коефіцієнт зчеплення на кризі - 0,15). За відомими зі шкільної фізики формулам можна обчислити мінімальний радіус дуги, рухаючись по якій автомобіль ще буде зберігати керованість. Виявляється, він дорівнює 190 метрам! Маневрувати на кризі можна, але дуже плавно, делікатно, різких рухів він не прощає. Взагалі на слизькій дорозі дистанція між автомобілями повинна відповідати подвоєній швидкості руху. Якщо ви рухаєтеся зі швидкістю 30 км/год, то відстань до автомобіля, який рухається попереду повинна бути 60 м.

Керування автомобілем в ожеледицюГальмування в сніг. Використання сніжного вала для гальмування особливо себе виправдує до середини зими, коли сніг ще не злежався -   автомобіль, що в'їхав у нього, практично не страждає. У снігу машина зупиняється дуже швидко - при цьому сили інерції, як правило, розвертають її поперек дороги. Рухатися по снігу потрібно без зупинок і перемикання передач. При застряганні не допускайте тривалого буксування коліс.

На льоду, особливо рівному, машина поводиться, можна сказати, логічно: гальмує, розганяє, слухається керма.

Складніше їхати на задньопривідному автомобілі, якщо сніг іде у відносно теплу погоду, а на дорозі - мокра каша. Отут особливо підводять широкі, низькопрофільні радіальні шини, навіть із відмінним протектором. Їхня велика пляма контакту часто не продавлює шар снігу й не здатна забезпечити зчіпку. Автомобіль, зненацька для новачків, може виявитися некерованим. Шар спресованого шиною снігу легко зрушується вниз, тільки-но ви спробуєте загальмувати або повернути.

У цих умовах, навіть рухаючись по прямій, автомобіль може мимовільно входити в замет, тому що задні колеса прагнуть зісковзнути зі слідів, напресованих передніми й виступаючих немов рейки.
Тренуватися краще там, де зчеплення шин з покриттям знижено, але не більш ніж у два-три рази порівняно зі звичним асфальтом. Потужний двигун дозволить виконати будь-який задуманий прийом. Дуже гарні для цього площадки з укоченим снігом у морозний день. Вправи на кризі теж необхідні, але пізніше, коли освоїте їх на снігу. Тут уже ви відчуєте підступність криги!

Відточити вміння тримати автомобіль на заданому курсі всупереч заметам відмінно допомагають разгони з повним відкриттям дроселів на промороженому, "сухому" снігу.

Керування автомобілем в ожеледицюВодії передньопривідних автомобілів, у тому чи іншому випадку освоївши нову техніку, часто переоцінюють її. Поки передні колеса створюють тягову силу, машина слухняна. Проходячи слизький поворот на передньопривідному автомобілі, скидати газ не рекомендується.

Велика спокуса власника передньопривідного автомобіля їхати швидко, навіть по кризі вона легко керується - на відміну від задньопривідної, що уже на невисоких швидкостях починає "плавати". Передньопривідна схема особливо підступна при гальмуванні, не властива класичному. Це варто пам'ятати всім.

Теги: гальма, зима, привід, шини

Читайте також:
Як водити авто взимку
05.12.2016
Як водити авто взимку
Особливості осіннього водіння авто на мокрій дорозі і в туман
07.10.2016
Особливості осіннього водіння авто на мокрій дорозі і в туман
В отпуск за границу на автомобиле. О чем нужно помнить?
04.07.2014
В отпуск за границу на автомобиле. О чем нужно помнить?
MG 6 занял первое место в рейтинге на лучшую управляемость
25.06.2014
MG 6 занял первое место в рейтинге на лучшую управляемость
Камера, мотор! Новое приложение MINI Connected ready позволяет управлять камерами GoPro непосредственно с бортового компьютера MINI
24.06.2014
Камера, мотор! Новое приложение MINI Connected ready позволяет управлять камерами GoPro ...
Что нужно знать о вождении в дождливую погоду?
15.05.2014
Что нужно знать о вождении в дождливую погоду?
Прогноз IHS: через 20 лет на дорогах будет 50 миллионов автономных автомобилей
27.03.2014
Прогноз IHS: через 20 лет на дорогах будет 50 миллионов автономных автомобилей
О чём друг другу «говорят» водители на трассе?
21.03.2014
О чём друг другу «говорят» водители на трассе?
Неофіційні правила дорожнього руху
28.01.2014
Неофіційні правила дорожнього руху
більше новин »
Коментарі відвідувачів
28.10.2012 Гость
Авто понакупили все у кого есть деньги, процентов 20% водителей страдают профнепригодностью к вождению автомобиля (не путать с отсутствием навыков) и успешно создают хаос на дорогах даже летом. Про зиму молчу, им никакая техника вождения не поможет.

Як вибрати зимову гуму?

Як вибрати зимову гуму?

Перше, чим потрібно керуватися при виборі гуми - визначити, в яких умовах експлуатуватиметься машина. Шипована гума далеко не завжди має кращі зчіпні властивості. Звичайно ...

Чи потрібно прогрівати двигун узимку?

Чи потрібно прогрівати двигун узимку?

Ми любимо свої машини та висловлюємо щире бажання піклуватися про них. Для цього взимку багато хто з нас прогріває двигун перед поїздкою, вважаючи, що так для нього краще. Чи дійсно це так?

Зимові шини: питання та відповіді

Зимові шини: питання та відповіді

Взимку на літніх шинах далеко не заїдеш, а всесезонні шини - це всього лише компроміс. Правильне рішення лише одне - автомобіль повинен бути "взутим" у зимові шини, незалежно від його класу, типу й ціни.

Мінімальний розмір протектора

Мінімальний розмір протектора

По всій Європі мінімальна глибина протектора для літніх та зимових шин складає 1,6 мм.

Купівля автомобіля з пробігом: радимо перевірити...

Купівля автомобіля з пробігом: радимо перевірити...

Купівля б\у автомобіля - це угода, заснована на довірі. Але це зовсім не означає, що Ви купуєте кота в мішку. Мова то в кінці кінців йде про велику суму грошей ... А досвід показує, що доброчесність і розсудливість продавця зникають, як тільки на договорі висохло чорнило. Є привід уважно вивчити автомобіль перед покупкою.

Все про шини

Все про шини

Шини проектуються таким чином, щоб бути максимально безпечними навіть у екстремальній ситуації. Щоб вони завжди надійно виконували свою роботу потрібно вміти правильно вибирати та слідкувати за шинами. Знання особливостей шин стане запорукою спокою за кермом.

Характер і причини зношування шин

Характер і причини зношування шин

Огляд шин автомобіля дає Вам можливість отримати інформацію про стан шин і коліс, про особливості використання автомобіля, про його можливі дефекти, а також про стиль водіння.

Поради водію для їзди взимку [2]

Поради водію для їзди взимку [2]

Колектив autoexpert.in.ua рекомендує автолюбителям підготуватися до експлуатації автомобіля в зимових умовах. Для цього ми підготували для вас другою добірку нескладних порад з безпечного водіння. Бажаємо Вам завжди залишатися у смузі руху.

Корисні поради: зимовий догляд за автомобілем

Корисні поради: зимовий догляд за автомобілем

Для того, щоб зима принесла Вам виключно позитивні емоції, а Ваш автомобіль злагоджено Вам в цьому допомагав, за ним треба доглядати. По-зимовому.

Вас могут заинтересовать мотоспорт, автомобильный спорт на портале спортивные клубы, а также фитнес клубы Киева.
Использование материалов autoexpert.in.ua разрешается при условии ссылки (для интернет-изданий - гиперссылки) на www.autoexpert.in.ua. Материалы, отмеченные знаком "Реклама" публикуются на правах рекламы.
Разработка сайта