12.12.2009

Колесо

За матеріалами сайту: www.autoexpert.in.ua

В прайс листах можна знайти наступний опис стосовно коліс автомобіля:

R17 195/65

Це  означає:

  • R - радіальна шина
  • 17 - діаметр в дюймах
  • 195 - ширина в мм
  • 65 - висота в % по відношенню до ширини

Колеса складаються з наступних елементів:

Радіус

Диски

  • Сталеві
  • Легкосплавні
    • литі диски
    • Ковані

Шини

Шини класифікуються за наступними  категоріями:

• за призначенням

o для легкових автомобілів, 
o для вантажних автомобілів

• за способом герметизації

o камерні 
o безкамерні

• за конструкцією

o діагональні
o радіальні

• за типом малюнка протектора

o літні
o позасезонні
o зимові
o Шосейні
o Швидкісні
o позасезонні швидкісні
o 4х4 (вседорожні, підвищеної прохідності )

• за формою профіля поперечного перерізу

o звичайного профіля
o широкопрофільні
o низькопрофільні
o наднизькопрофільні
o аркові

Диски: сталевий, литий, кований

колісні  диски впливають на такі  параметри як:

  • безпека (деякі з видів дисків можуть розлетітися на частини що небезпечно на високій швидкості )
  • керованість (можливість максимально точно відбалансувати колеса )

 

Сталеві диски

Сталеві диски, точніше, їх частини, штампують з листа, а потім ці частини з'єднують зварюванням. Виходить досить дешево та достатньо якісно - саме через це переважна більшість автомобілів на заводському конвеєрі оснащені сталевими.

 

 

Переваги: 

  • невисока ціна;
  • досить висока міцність та можливість відновлення навіть у випадку дуже сильного зминання закраїн.

 

Основні недоліки: 

  • велика маса,
  • невисока точність виготовлення (а значить, можливі проблеми з балансуванням)
  • застарілий дизайн.
  • невисока корозійна стійкість, багато в чому обумовлена якістю покриття. При цьому найнижча корозійна стійкість у дисків, покритих емаллю та електрофорезом.

 

Легкосплавні диски

Легкосплавні диски за багатьма властивостями кращі сталевих. Вони допускають будь-які ігри з дизайном, у них найвища точність виготовлення, вони чудово відводять тепло від гальмівного вузла, але головне - вони легкі (чим легші диски, тим менша загальна маса непідресорених частин автомобіля, а значить, тим краще). Це загальні переваги. Конкретніше судити про їхні плюси та мінуси можна, лише враховуючи, яким способом та з якого саме сплаву вони зроблені - тут багато нюансів, колесо від колеса відрізняється.

 

 

За способом виготовлення легкосплавні диски поділяються на литі та ковані.

 

Литий диск має зернисту внутрішню структуру металу, і у цьому його основний мінус: під час довгої їзди по вибоїнам у металі йде процес накопичення мікротріщин (невидимих тому й небезпечних), які рано чи пізно дадуть про себе знати - від сильного удару диск може розколотися.

 

Недоліки:

  • По-перше, литий диск вимагає серйозного захисту поверхні, без цього він швидко покривається білястою оксидною плівкою та втрачає привабливий вигляд.
  • По- друге, і це головне, він досить крихкий; при дуже сильному ударі розколюється, що на високій швидкості надзвичайно небезпечно. Щоб забезпечити достатню механічну міцність, доводиться збільшувати товщину стінок, а це знижує такий бажаний виграш у вазі.

 

 Кований диск.

Ковка забезпечує виключно  високу міцність та жорсткість конструкції. Кований диск витримує найсильніші удари; в крайньому випадку він не лопається, як литий, а гнеться без утворення тріщин, що, безумовно, безпечніше. Крім того, він дуже легкий. Порівняйте вагу дисків для 7-ї моделі ВМW:

  • сталевий штампований диск важить 9 кг,
  • литий алюмінієвий - 7,8 кг,
  • кований алюмінієвий - 6,8 кг.

 

Зім'яти його теоретично можна, але скоріш розлетиться підвіска, ніж зімнеться закраїна кованого колеса.

Корозійна стійкість кованого диска значно вища, ніж у литого, а значить, нижчі вимоги до захисту поверхні. Якби не висока вартість, зумовлена складністю технології, ковані диски, мабуть, давно б витіснили всі інші - за більшістю характеристик кованим нема рівних.

Ллють та кують диски з алюмінієвих та магнієвих сплавів. Якщо розташувати  легкосплавні диски по порядку «від мінуса до плюса» за чисто технічними параметрами, то ряд буде таким:

  • литий магнієвий (легкий, але примхливий, швидко розтріскується),
  • литий алюмінієвий (нормальний за сукупністю якостей),
  • кований алюмінієвий (міцний та легкий)
  • кований магнієвий (надміцний та легкий).

 

Але вибираючи  диски, зрозуміло, не тільки технічні параметри відіграють роль. Радимо одразу відкинути крайнощі: магнієві диски,  як литі, так і ковані, - велика рідкість, їх, як правило,  роблять тільки на замовлення для спортивних машин.

Шини

Від того які шини стоять на Вашому автомобілі залежить:

  • Керованість
  • Гальмівний шлях
  • Шумність в салоні
  • Витрата палива
  • Прохідність
  • Плавність ходу

Як результат цих параметрів шини впливають на

  • безпеку
  • комфорт
  • економічність

Відмінність між літньою та зимовою гумою 

Основна відмінність між літньою та  зимовою гумою полягає у якості сплаву гуми. Зчеплення шини з дорожнім полотном забезпечує кращий гальмівний шлях та керованість. Найкращих якостей гума набуває після прогріву (щоб прогріти гуму необхідно проїхати деяку відстань, тоді гума  стає більш м'якою та  забезпечує найбільш оптимальний контакт з дорогою ). Літні шини  мають склад гуми,  який за низької температури не прогрівається і навіть навпаки замерзає. Як результат шина стає твердою та не прилягає максимально щільно до дороги. Наслідки даного процесу - гірша керованість (схильність до заносу) та більш довгий гальмівний шлях + 10-30%

Маркування шин

Індекси швидкості та навантажень

Літні

Шини цього типу забезпечують максимальне зчеплення з сухою та мокрою дорогою, володіють максимальною зносостійкістю, економічністю та найкращим чином пристосовані перш за все до швидкісної їзди.

 

Їх відмінні ознаки:

  • Чітко виражені поздовжні канавки для відводу води з точки контакту протектора з дорогою, що перешкоджає виникненню ефекту аквапланування.
  • Менш виражені поперечні канавки.
  • Відстуність мікромалюнка.

Шини мають спеціальний склад гуми та  не симетричний малюнок протектора для зменшення шуму, зберігають стабільний коефіцієнт зчеплення з дорогою незалежно від особливостей котіння на високій швидкості.

Зимові

Призначені для роботи на засніжених та обледенілих дорогах, зчепні якості покриття яких можуть змінюватися в залежності від ситуації. Малюнок протектора таких шин має чітко виражені "шашечки" від поздовжніх та поперечних канавок значної глибини. У "шашок" складний фігурний рельєф для збільшення робочих бокових поверхонь, а також розгалужений мікромалюнок, прорізи якого можуть з'єднуватися з канавками чи бути закритими. Елементи малюнка протектора зимової шини максимально пристосовані для зчеплення з обледенілою дорогою - кожний проріз в контакті з дорогою утворює ступеневу грань, яка "зачеплюється" за мікрошорсткості дорожнього покриття.

переваги нешипованих зимових шин: 

  • зносостійкі;
  • безшумні, що створює відомий комфорт під час їзди;
  • на асфальтному покритті зчепні характеристики вищі;
  • мікропористий склад гуми майже повністю виштовхує частинки води з точки дотику шини с дорожнім покриттям;
  • однаково еластичні як за плюсових, так і мінусових температур;
  • зберігають гальмівні якості  як на засніжених ділянках, так і на відкритому асфальті;
  • не псують дорожнє покриття.

За рахунок  чого ж досягається гарне зчеплення на обледенілій дорозі? До складу протектора нових шин входять спеціальні мікрочастинки, які мають кристалічну структуру. У ході зношення протектора, ці частинки виступають назовні, стаючи так би мовити шипами. Це, нарівні зі здібністю шини виштовхувати воду з точки контакту, забезпечує колесу відмінне зчеплення.

Зимові шини позначаються індексом M+S. Вони мають строго визначений напрям руху (вказано стрілкою).

 Якщо автомобіль експлуатується переважно в умовах великого міста, де на дорогах частіше зустрічається сніжно-соляна каша, ніж укатаний сніг чи лід, то слід звернути увагу на асортимент нешипованих зимових шин. Вони легші, мають менший опір коченню, слугують, як правило, більше, ніж шини з шипами. Нешиповані шини гірше тримають обледенілу дорогу, але на мокрому та брудному асфальті мають безперечні переваги, в тому числі і по протяжності гальмівного шляху. Варто зазначити, що нешиповані шини значно дешевші аналогічних шипованих .

Шиповані

Шиповані зимові шини. Для покращення зчеплення з обледенілою чи вкритою укатаним снігом дорогою шини можуть бути оснащені шипами. Багато зимових шин дозволяють встановлювати шипи протиковзання чи мають їх. Справа в тому, що під час руху автомобіля при температурі навколишнього повітря до -10* С і навіть нижче в зоні контакту шини з дорогою завжди присутній тонкий шар вологи (шина нагрівається від тертя та  деформації). Тому на засніженій дорозі завдання шипів протиковзання - продавлювати вологу плівку, що відіграє роль мастила, та забезпечувати надійний контакт шини з дорогою. Для кожної шини конкретного автомобіля, а також з врахуванням характеру (інтенсивності) руху підбирають найбільш підходящі за типорозміром шипи.

На протекторі, рясно порізаному ламелями, повинні  чітко простежуватися ряди гладких ділянок. Саме вони є посадковими місцями для шипів.

Шипи розташовуються в декілька рядів, що покращує зчеплення з дорогою при інтенсивному гальмуванні, в тому числі при юзі та розгоні. Як правило, шипи розміщені приблизно на відстані 1/3 від країв протектора, там де при коченні шини утворюється найбільш питомий тиск, та виступають на 1,0-1,5 мм. В цьому випадку шини будуть гарно вгризатися у поверхню. Їх не можна ставити стрункими рядами. В точці контакту буде працювати тільки перший шип із шеренги, інші - лише ковзати по проробленій канавці, не чіпляючись за лід. Кількість шипів залежить від розмірів шини. Центральна частина протектора не підлягає шиповці для збереження гарного зчерплення з чистою дорогою.  

Існує безліч форм та конструкцій шипів:

Найбільш розповсюджені одно - та двофланцеві металічні шипи зі вставкою із твердого сплаву.

Однофланцеві шипи менше нагріваються та краще тримаються в шині, тому їх рекомендують для достатньо високих швидкостей руху сухими дорогами.

Двофланцеві - більш універсальні.

Існують також  пластикові шипи з твердосплавною вставкою. Що суттєво дозволяє знизити масу шипа, а значить, і шипованої шини вцілому. Як результат - менша витрата палива, краще прискорення та шипи тримаються міцніше.

Нещодавно розроблена методика виготовлення металокерамічних шипів, що здійснюють зчеплення з дорогою не центральною вставкою (її немає), а всією кромкою, що в деяких випадках виявляється ефективніше.

Правильно підібрані шипи зношуються рівномірно з протектором, зберігаючи балансування якостей шини в різних дорожніх умовах.

Піддавати шипуванню можна тільки нові,  шини, що не мають пробігу, оскільки в процесі експлуатації в протекторі, а особливо навколо отворів під шипи, утворюються мікротріщини. В отвори потрапляє бруд, і  в результаті шипи не можуть належним чином утримуватися від виривання.

На початку експлуатації для шипованих шин необхідний період "обкатки". Щоб шипи чітко зайняли свої посадкові місця та за подальшої експлуатації стійко тримались, протягом перших сотен кілометрів пробігу слід уникати  різких прискорень та гальмування. В цей період також варто частіше перевіряти тиск в шинах, що дозволить уникнути передчасного зношування шипів та їх випадання з протектора. Після "усадки" шипів у покришок може виникнути деякий дисбаланс, тому після завершення обкатування зайвий раз не завадить провести балансування коліс. Шипована гума у більшій мірі, ніж звичайна, піддається впливу вологи. Тому під час миття машини (особливо під високим тиском) слід уникати прямого попадання струменя води на протектор. Потрапивши в простір між шипом та гумою, вона здатна викликати руйнування протектора. Їзда на шипованих шинах по сухому асфальту руйнуюче діє на шину, а безпека руху при цьому погіршується через зниження коефіцієнта зчеплення такої шини з асфальтом (гальмівний шлях на сухому асфальті шипованої шини на 10-20% більше, ніж без шипів).

 

Всі зимові шини (навіть без шипів) суттєво покращують їздові якості автомобілів та, забезпечують таким чином велику безпеку їзди взимку. Гальмівний шлях скорочується на 10-30%, керованість покращується до 14%, а прохідність зростає на порядок. В той же час витрата палива на  "найнеекономічнішій" шині збільшується тільки на 8%. Комфортабельність із зимовими шинами залишаєтья на рівні літніх.

Всесезонні

Всесезонні шини є компромісом між літніми та зимовими. Ця група шин гарно пристосована для роботи на сухому та мокрому асфальті, вирізняється задовільною пристосованістю до зимових доріг та  дещо більшим зношенням, ніж літні.

 Малюнок протектора всесезоної шини більш розгалужений, причому елементи малюнка групуються в "доріжку", що гарно розрізняється та розділені канавками різної ширини. На елементах малюнка протектора - вузькі прорізи додаткового мікромалюнка.

 

Всесезоні шини здатні забезпечити прийнятний рівень безпеки взимку та  достатній комфорт на літній дорозі, однак поєднуюють в собі не тільки переваги, але й недоліки шин, призначених для конкретного сезону.

Низькопрофільні

Низькопрофільною називається шина, у якої співвідношення висоти профіля (поперечного перерізу) до його ширини складає менше 80%. Правда, за останній час для легкових автомобілів це поняття дещо змістилося: сьогодні низькопрофільними називають легкові шини з висотою профіля від 70 та менше.

Переваги низькопрофільної гуми полягають, звичайно ж, у меншій висоті, що дає менше розкачування та знесення кузова "на балонах" під час швидкісних маневрів. Як наслідок - велика стійкість автомобіля та больш чітка керованість.

Недоліки низькопрофільної гуми також полягають у меншій висоті. Чим нижчий профіль, тим гірше шина поглинає нерівності рельєфа, тим більша віддача на елементи підвіски, сильніше знесення, нижчий комфорт та плавність їзди.

Ширина профіля шини також вносить корективи до керованості та відчуття на кермі. Більш широкі колеса дають кращу курсову стійкіть та кращу сповільненість машини при гальмуванні. Але, разом з тим, кермо стає важче, що виявляється найбільш помітно, якщо немає гідропідсилювача керма та при обертанні на місці чи низькій швидкості під час паркувальних маневрів.

Плюси низькопрофільних шин:

1. Більш короткий гальмівний шлях;

2. Більше зчеплення з дорожнім покриттям, внаслідок цього краща керованість автомобіля;

3. Швидкий розгін.

 

Мінуси низькопрофільних шин:

1. Підвищений шум під час їзди;

2. Підвищена жорсткість;

3. Більш високий ризик дефекта диску через нерівності дороги;

4. Більший ризик до аквапланування за рахунок більшої площі  точки контакту шини з дорогою.

 

Різниця між звичайними та низькопрофільними шинами існує  ще й в ціні. Встановлювати на свою машину низькопрофільну гуму доцільно тільки тим, хто любить екстремальні швидкості.

 

Теги: будова авто, колесо

Читайте також:
Індекс швидкості
11.10.2012
Індекс швидкості
Сталевий диск
28.07.2011
Сталевий диск
Аквапланування
04.04.2011
Аквапланування
Розмір колеса
21.11.2010
Розмір колеса
Шини аварійного ходу
28.10.2010
Шини аварійного ходу
Повнорозмірне запасне колесо
04.05.2010
Повнорозмірне запасне колесо
Шини з пониженим опором котінню
02.04.2010
Шини з пониженим опором котінню
Докатка
24.03.2010
Докатка
24.02.2010
Кований диск
більше новин »

Мінімальний розмір протектора

Мінімальний розмір протектора

По всій Європі мінімальна глибина протектора для літніх та зимових шин складає 1,6 мм.

Зимові шини: питання та відповіді

Зимові шини: питання та відповіді

Взимку на літніх шинах далеко не заїдеш, а всесезонні шини - це всього лише компроміс. Правильне рішення лише одне - автомобіль повинен бути "взутим" у зимові шини, незалежно від його класу, типу й ціни.

Сучасні коробки передач: короткий огляд

Сучасні коробки передач: короткий огляд

Класична автоматична коробка передач складається із декількох наборів планетарних редукторів. Наприклад, у 8-ступінчастій автоматичній коробці передач компанії ZF використовуються 4 планетарних редуктора і 5 елементів перемикання (три дискових зчеплення і два дискових гальма).

Спортивний диференціал

Спортивний диференціал

Конструктивно спортивний диференціал являє собою стандартний  диференціал  з двома конічними шестернями і сателітами, який обертає ведена шестерня головної передачі.

Диференціал

Диференціал

Механізм, що дозволяє ведучим колесам обертатися з різною швидкістю, називається диференціал.

Залежна підвіска

Залежна підвіска

  Залежна підвіска - це конструкція, в якій обидва колеса однієї вісі автомобіля пов'язані між собою жорсткою балкою. При наїзді на нерівність дороги одного із коліс, друге відхиляється на той самий кут.  

Все про шини

Все про шини

Шини проектуються таким чином, щоб бути максимально безпечними навіть у екстремальній ситуації. Щоб вони завжди надійно виконували свою роботу потрібно вміти правильно вибирати та слідкувати за шинами. Знання особливостей шин стане запорукою спокою за кермом.

Лазерні фари: постійне дальнє світло без засліплення

Лазерні фари: постійне дальнє світло без засліплення

Нова система освітлення на базі лазерних світлодіодів забезпечує кращу освітленість і безпеку. Група дослідників інституту розробки пристроїв і приладів (IPeG) з німецького університету Лейбніца у Ганновері вже розробили готовий механізм.

Гідротрансформатор

Гідротрансформатор

Гідротрансформатор використовується в автоматичній КПП для з'єднання колінчастого валу двигуна із вхідним валом КПП

Вас могут заинтересовать мотоспорт, автомобильный спорт на портале спортивные клубы, а также фитнес клубы Киева.
Использование материалов autoexpert.in.ua разрешается при условии ссылки (для интернет-изданий - гиперссылки) на www.autoexpert.in.ua. Материалы, отмеченные знаком "Реклама" публикуются на правах рекламы.
Разработка сайта