Підвіска

Для того, щоб почати розмову про підвіску, мабуть, необхідно для початку розібратися з тим, що називають підвіскою та які вимоги ставлять до неї.

Підвіскою автомобіля називається сукупність пристроїв, що забезпечують пружний зв'язок між несучою системою та мостами чи колесами автомобіля, зменшення динамічних навантажень на несучу систему і колеса, та затухання їх коливань, а також регулювання положення кузова автомобіля під час руху.

Підвіска, яка є проміжною ланкою між кузовом автомобіля та дорогою, повинна бути легкою і разом із високою комфортабельністю забезпечувати максимальну безпеку руху. Для цього необхідні точна кінематика коліс, висока інформативність управління (не тільки рульового), а також ізоляція кузова від дорожніх шумів і жорсткого котіння радіальних шин (особливо з низьким профілем).

Окрім того, потрібно враховувати, що підвіска передає на кузов сили, що виникають у контакті колеса з дорогою, тому вона повинна бути міцною та довговічною. Шарніри, що застосовуються, повинні легко повертатися, бути не дуже податливими і разом із цим забезпечувати шумоізоляцію кузова. Важілі повинні передавати сили практично у всіх напрямах, а також тягові та гальмівні моменти, і бути при цьому не надто тяжкими. Пружні елементи за ефективного використання матеріалів повинні бути простими та компактними, і допускати достатній хід підвіски.

 

McPherson

Чому у свій час з'явилася підвіска McPherson? Вона має цілий ряд переваг над іншими схемами, найважливіші з яких - компактність, легкість та простота конструкції, а тому і низька вартість самої підвіски у виготовленні (що дуже важливо для виробника) та ремонті (що вже не байдуже власникові автомобіля).

Міркуйте самі: на кожне колесо припадає всього по одному важілю. А це - мінімум сайлент-блоків і шарових опор, тобто, мінімум ваги та максимум надійності. Немає необхідності у гонитві за зниженням непідресорених мас використовувати алюміній та вдаватися до інших хитрощів. Через сайлент-блоки поперечний важіль кріпиться до підрамника (поперечної балки), через шарову опору він з'єднаний із поворотним кулаком колеса. Роль верхнього важіля виконує сам кузов автомобіля, до якого кріпиться амортизаційна стійка (амортизатор плюс пружина). Для передньопривідних автомобілів особливо малого класу така конструкція ще довго буде залишатися актуальною, хоча б навіть через її компактність, але за конструювання моделей більш високих класів від схеми McPherson поступово відмовляються. Основна причина - у неідеальній кінематиці, котру задає колесу підвіска. Окрім того, це обмежений комфорт під час руху. Бо всі удари, які прийдуться на колесо, у тій чи іншій мірі передаються через верхню опору амортизатора і на кузов, знижуючи їздовий комфорт. Але гірше та обставина, що за сильних ударів і сам амортизатор, і кузов виявляються вразвими, що потенційно загрожує їх передчасним зношенням чи навіть руйнуванням.

Багатоважільна підвіска

Щоб досягти оптимальної кінематики коліс, і тим самим досягти кращої стійкості та керованості, у передній підвісці конструктори використовують багатоважільні схеми. Як правило, це два важілі, але їх може бути й більше, наприклад, чотири – як на моделях Audi. Навіщо стільки важілів? Два з них утримують колесо, інші задають необхідну кінематику. І тепер зовсім не обов'язково поєднувати амортизатор і пружину у амортизаційну стійку – деякі конструкції передбачають підпір пружини під нижній важіль. Правда, у цьому випадку розмістити ШРКШ вкрай складно, тому такі схеми застосовуються на автомобілях класичного компонування, тобто, із приводом на задні колеса. Можна подумати, що чим більше важілів, тим краще. У якомусь розумінні це дійсно так. Але при цьому конструкція стає складнішою, дорожчою та тяжчою. В принципі, те ж саме можна сказати і про багатоважільні підвіски задніх коліс, завдяки яким і досягаються «витончена» керованість та «повітряний» комфорт, але досягаються вони, повторюємо, ціною збільшення розмірів, маси та конструктивної складності. Однак для автомобілів із класичним компонуванням це необхідно, тому що у цьому випадку задні колеса є ведучими. З цієї ж причини і на повнопривідних легкових машинах ззаду, як правило, використовується незалежна багатоважільна підвіска. Типовий приклад демонструє VW Golf четвертого покоління: передньопривідні версії не оснащувалися «багатоважілкою», але для повнопривідних моделей вона була обов'язковою. До речі, на п'ятому поколінні багатоважільна підвіска стоїть і на монопривідних версіях.

Торсіони, пружини, ресори…


Робота на вигин покладена також у принцип дії торсіонів – металевих стрижнів круглого чи прямокутного перерізу, котрі можуть виконувати роль стабілізаторів поперечної стійкості, але у деяких випадках є пружними елементами підвіски. За прикладами далеко ходити не потрібно – достатньо згадати торсіонні підвіски французьких автомобілів. Використання торсіонів дозволяє відмовитися від використанняя скручених пружин, що призводить до зменшення розмірів підвіски – вона виходить достатньо компактною. При цьому з точки зору надійності торсіонна підвіска нічим не гірша пружинної. Тим не менш, в якості пружніх елементів у більшості випадків виступають саме пружини, котрі можуть бути поєднані з амортизаторами в одну стійку, а можуть встановлюватися окремо – у розпір між опорними чашками підвіски. Нарешті, не пішли остаточно у минуле і листові ресори, котрі сьогодні застосовуються, в основному, на комерційних автомобілях, у тому числі і створених на базі легкових моделей (наприклад, ресори встановлені у задній підвісці VW Caddy, який використовує агрегатну базу Golf). А чи знаєте ви про те, що велика поперечна однолистова ресора з композитного матеріалу була використана у задній підвісці Volvo 900 серії?

 

Адаптивна підвіска

Основна задача підвіски – гасити удари та коливання кузова, викликані нерівностями дороги. Але існують і активні її варіанти, які адаптуються до стану дорожнього покриття

Мы вже до цього звикли: на поворотах автомобіль хилиться вбік, за гальмування він «пірнає» вперед, а за прискорення присідає назад. Для мінімізації нахилів автомобіля створили спеціальну систему. 
Популярна абревіатура АВС розшифровується як Active Body Control, де Body – тіло, під яким розуміється кузов автомобіля, встановлений на чотирьох стійках підвіски. Конструктивно стійки підвіски з АВС суттєво відрізняються від традиційних. Жорсткість активної підвіски регулює гідравліка: чим жорсткіше підвіска, тим більше дорожній просвіт. Зміна її характеристик відбувається за допомогою рухомих опор пружин, котрі рухаються за рахунок інтегрованих гідравлічних циліндрів. 
Тиск у системі створюється гідравлічним насосом: щоб блискавично змінити жорсткість необхідно 180– 200 бар. Якщо водій гальмує, система АВС миттєво, ще до того, як автомобіль збирається «дзьобнути», підвищує жорсткість передньої підвіски та, відповідно, зменшує жорсткість задньої. 
Із тою самою швидкістю система реагує і у поворотах: підвищує жорсткість підвіски на зовнішній стороні віражу, практично одночасно з рухом керма. 
Для забезпечення блискавичної реакції АВС споряджена великою кліькістю датчиків, котрі інформують блок управління про всі подробиці динаміки руху автомобіля. Він, у свою чергу, відсилає сигнали на роздільні клапанні блоки, які відповідають за жорсткість кожної стійки підвіски. Практично АВС могла би «вкладати» автомобіль на віражі так само, як водій нахиляє мотоцикл, тобто створювати нахил до внутрішньої сторони повороту. Але тести показали, що такий характер руху сприймається водієм як дуже неприємний.

 

Нахил Mercedes CL із системою активної підвіски АВС за проходження поворотів мінімальний. Попередня модель із традиційною конструкцією хилилася на віражах значно більше

 

 

Читайте також:
Значення значків на приладовій панелі автомобіля, про яких ви завжди соромилися запитати
09.09.2016
Значення значків на приладовій панелі автомобіля, про яких ви завжди соромилися запитати
Этапы развития полного привода
12.06.2014
Этапы развития полного привода
Розвиток системи ABS: з літака в автомобіль
16.12.2013
Розвиток системи ABS: з літака в автомобіль
Что значит цвет дыма из выхлопной трубы?
19.07.2013
Что значит цвет дыма из выхлопной трубы?
Audi - провідний бренд в технологіях освітлення
06.02.2013
Audi - провідний бренд в технологіях освітлення
Німці придумали кермо майбутнього
25.01.2013
Німці придумали кермо майбутнього
Toyota і Audi покажуть на CES 2013 самокеровані автомобілі
05.01.2013
Toyota і Audi покажуть на CES 2013 самокеровані автомобілі
Google Maps і Places з'являться в нових автомобілях Kia
04.01.2013
Google Maps і Places з'являться в нових автомобілях Kia
Автомобілі Hyundai можна буде відкривати смартфоном
27.12.2012
Автомобілі Hyundai можна буде відкривати смартфоном
більше новин »
Коментарі відвідувачів

=> що таке КПП?

=> що таке КПП?

КПП - коробка переключення передач в автомобілі - це редуктор, котрий адаптує та передає оберти двигуна до коліс. Вона необхідна, щоб ефективно використовувати обмежений діапазон обертів двигуна на будь-якій швидкості автомобіля

=> що таке підвіска?

=> що таке підвіска?

  Підвіска забезпечує пружний зв'язок між кузовом і колесами.Її основні задачі... 

=> що таке активна безпека?

=> що таке активна безпека?

=> що таке привід коліс?

=> що таке привід коліс?

Рух автомобіля здійснює двигун, який передає обертання на колеса через ряд компонентів - зчеплення, КПП, караданний вал, редуктор ведучого моста з диференціалом та напівосі...

=> що таке пасивна безпека?

=> що таке пасивна безпека?

Пасивна безпека об'єднує елементи та системи автомобіля, які включаються в роботу безпосередньо в момент аварії. Їх головне завдання...

=> гідравлічна гальмівна система

=> гідравлічна гальмівна система

Гідравлічна гальмівна система легкового автомобіля чи мікроавтобуса складається з наступних компонентів...

Bluetooth

Bluetooth

Технологія Bluetooth забезпечує обмін інформацією між такими пристроями як мобільні телефони, ноутбуки, кишенькові та персональні комп'ютери, принтери, цифрові фотоапарати і навушники на надійній, недорогій, повсюдно доступній радіочастоті, яка використовується для ближнього зв'язку.

Послідовний гібрид

Послідовний гібрид

Послідовний гібрид - це комбінація двигуна внутрішнього згоряння та електричного мотора...

CDI [відео]

CDI [відео]

CDI – це скорочення для Common Rail Direct Injection та означає дизельний двигун із прямим впорскуванням палива на усіх циліндрах

Вас могут заинтересовать мотоспорт, автомобильный спорт на портале спортивные клубы, а также фитнес клубы Киева.
Использование материалов autoexpert.in.ua разрешается при условии ссылки (для интернет-изданий - гиперссылки) на www.autoexpert.in.ua. Материалы, отмеченные знаком "Реклама" публикуются на правах рекламы.
Разработка сайта